Followers

Sunday 23 November 2014

Aku waktu darjah empat.

Mana nak mula, aku pun tak tahu.
Tapi nak bercerita,
Jiwa menggerutu...

Zaman aku, 2002 ...
Zaman sekarang 2014 ...
Mata atas dunia ni banyak memperlihatkan era peredaran yang sangat drastik.
Tak pasti, anak zaman ni merasa atau tak seperti mana anak-anak 80an dan 90an...

Tergelak sendiri aku bila diingatkan...
Anak zaman dulu, mak pak siap suruh cikgu rotan lagi anak tu...
Anak zaman sekarang, cikgu kutis sikit je dah pi buat report polis saman sana sini...
Astaghfirullah al azim ....

Budak sekarang terlalu dimanjakan.
Sangat.

Waktu aku dulu-dulu,
Sangat mencabar dunianya ...
Kami tak ada gadget yang boleh melekakan.
Hidup kami cuma kenakalan.

Cerita aku darjah empat ...
Bukan itu ceritanya,

Waktu tu,
Aku tak tahu apa itu 'bercinta',
Apa itu 'couple',
Dan apa itu  'clash'.

Waktu aku darjah empat ,
Ramai kawan kelas aku ada 'couple'.
Punyalah bangga siapa ada pakwe waktu ni.
Pakwe mesti darjah enam.
Dating tepi kolam.

Cerita epiknya,
Bercinta atas surat.
Bukak buku latihan bahagian paling tengah sekali. Koyakkan.
Perlahan-lahan penuh berhati-hati. Takut rosak kertas tu, sayang.
Dalam pensel box mesti ada sebatang dua pen, ambik.
Mula tulis bait-bait cinta.
Hai lah kawan-kawan aku....

Aku cuma perhatikan je, tak faham ape motif waktu tu.
Waktu rehat, dia tunggu tepi tangga.
Datang satu budak lelaki, dia pas kertas tadi.
Budak lelaki tu jalan tepi kolam, pas kertas tu pada seorang lagi budak lelaki yang tengah tersengih-sengih macam kerang busuk.
Hahahaha.
Owh, dia jadi posmen.

Aku darjah empat, aku belajar perkataan baru.
Rampas!

Rampas ape seyh?
Rampas komik? Rampas mainan?

Kena rampas, dia menangis.
Kenapa dia menangis?
Hey kawan, kenapa?

Owh, pakwe kena rampas dengan kakak senior.
Menangis sebab cemburu tengok kakak senior berkepit dengan pakwe tadi.
Baru faham.

Zaman sekarang,
Budak darjah satu pun dah pandai minat-minat orang?
Wowwwwwww!

Budak sekarang,
Dah canggih dah ...
Tak payah koyak buku.
Sebab dah ada gadget ayah ibu.

Darjah empat dah ada Facebook.
Add kawan sana-sini,

Tambah rakan budak perempuan comel.
Perempuan comel terima tambah rakan.
Mula bertegur perempuan comel.
Bercinta dilaman muka buku.

Maju budak sekarang...
Tak macam kita dulu-dulu...
Takut bila ketahuan ayah ibu...

Kurang cabarannya zaman sekarang,
Banyak dugaannya waktu dulu-dulu...

Waktu aku darjah empat,
Pernah aku terima surat cinta, aku tunjuk mak aku.
Dia bagi aku cincin, aku buang cincin tu.
Balik sekolah, teman aku dari jauh sampai aku naik kereta.
Pernah kene jeling dengan kakak senior sebab dia!
Aku tak terima, sebab aku geli.
Kecik-kecik dah nak bercinta.

Kelamaan, aku jadi dewasa dan aku faham...
Kita manusia diciptakan berpasangan.
Dalam berpasangan, kita kene bercinta hingga ke akhir hayat.

Itulah dunia, jauh bezanya.
Syukur aku pada Tuhan untuk pengalaman ni.
Sangat hargai.

Dengan izin Tuhan,
Esok, aku punya anak akan aku ceritakan pada dia.
Pengalaman hidup aku akan jadi sebahagian pengalaman dalam hidup dia.

No comments: